Roomburg academie

Tuinieren is een leerzame hobby. Al doende leert je tuin jou van alles over hoe je het beste kunt tuinieren op jouw lapje grond: wat werkt wel en wat werkt niet. Dit is een mooie maar vaak vrije langzame manier van leren, seizoen na seizoen en jaar na jaar leer je je tuin en al het leven daarin beter kennen. Daarnaast kun je natuurlijk ook heel veel leren van je mede-tuinleden, uit boeken (bijvoorbeeld die in de kantine-tuinbieb) en van internet. Steeds vaker organiseren we samen met de andere tuinverenigingen in Leiden ook cursussen waarin we een bepaald onderwerp uitdiepen. Op deze pagina brengen we interessante kennis en bronnen bij elkaar zodat al onze leden daar hun voordeel mee kunnen doen. Heb je zelf een interessante bron of wil je graag iets schrijven of organiseren om je mede tuinleden wat bij te brengen over een tuinonderwerp waar jij verstand van hebt? Altijd welkom, laat het even weten aan Roselyne, dan zorgen we samen dat jouw kennis beschikbaar komt voor andere Roomburgers.

Naast de Roomburgacademie bestaat sinds maart 2024 ook de overkoepelende LVO-academie waarin alle Leidse Volkstuinverenigingen samenwerken. De cursussen die vanuit de LVO academie georganiseerd worden vind je ook terug bij het onderstaande thematische overzicht en binnenkort in de Roomburg-kalender.

Het totaaloverzicht van de LVO-academie vind je op de LVO website en daar kun je je ook aanmelden voor deze cursussen.

ONDERWERPEN:

1. Moestuinieren algemeen
  2. Biodiversiteit in en om je tuin en sloot
  3. Water in je tuin
  4. Snoeien
  5. Composteren
  6. Plukgeluk: tuinieren met bloemen
  7. Bodemleven (volgt)
  8. Natuurlijke plaagbestrijding in je volkstuin (volgt)
  9. Klimaatverandering en je tuin (volgt)
  10. Vogels in je tuin (volgt)

Direct naar de LVO Academie (voor leerzame activiteiten met andere Leidse volkstuiniers)