4. Snoeien

4.1 Snoeien van fruit – Tink Chabot

Op 10 September 2023 gaf Tinka Chabot een cursus op Roomburg over duurzaam snoeien. Een hele dag hielden we ons bezig met wat we wel en niet moeten doen met onze noten- en fruitbomen en -struiken. Zeer leerzaam en gezellig en zeker voor herhaling vatbaar! De powerpoint slides die Tinka bij haar cursus gebruikte delen we hieronder met alle Roomburgers, evenals wat andere handige bronnen en video instructie. Tinka’s boek Snoeien met Respect voor Dier en Plant is te verkrijgen via haar website en is ook in te zien in de Roomburgkantine.

videoinstructie over het slijpen van je snoeitang

videoinstructie over het slijpen van je snoeischaar

4.2 Snoeien op Roomburg (Bert Stemerdink)

Erover lezen en luisteren helpt maar je leert alleen echt goed snoeien door het te doen. Daarom combineren we dit jaar korte praktische workshops over snoeien met een aantal werkbeurten zodat je meteen kunt toepassen wat je hebt geleerd. Deze cursus wordt aangeboden door Bert Stemerdink (mede-Roomburger en oprichter van tuinadviesbedrijf Natuurlijk Bert). Hieronder vind je de data en per onderdeel een handige powerpoint en weblinks.

ALGEMENE INFO:

Neem je eigen gereedschap mee: een handsnoeischaar en/of een takkenzaag. Handig zijn ook goede werkhandschoenen en een veiligheidsbril. Verzamelen in de kantine, waarna stipt om 10.00 uur wordt gestart. De workshop duurt tot 12.00 uur.

Opgeven voor deze cursus (en bijbehorende werkbeurten) kan via de secretaris.

SEIZOEN
Datum en inhoud
Handig
WINTERMODULE

Op 17 februari 2024 gaat het over het snoeien van wilgen en leibomen. We krijgen eerst een korte uitleg en daarna gaan we meteen aan de slag in de gemeenschappelijke tuin onder begeleiding van Bert. Deelname is kosteloos en leden die op deze wijze actief aan de slag gaan vervullen dan meteen een werkbeurt.

LENTEMODULE

Op 7 April geeft Bert de twee workshop over snoeien. Meer informatie volgt.