LVO academie

In 2024 werken alle Leidse Tuinverenigingen aan een interessant programma van cursussen, lezingen en ander leerzaams voor alle Leidse volkstuiniers. Je vindt het programma hier. Voor veel cursussen is het nodig dat je je van te voren aanmeldt via de lvo-website.

De eerstvolgende activiteiten vinden plaats in mei en juni:

Kom ontdekken en onderzoeken met ObsIdentify!

Donderdag 23 mei 2024 om 19:30 uur in Cultuurhuis de Paulus, Warmonderweg 2, Oegsteest

door Douwe Sikkema van “Ontdek natuur met Citizen Science” van IVN Leidse regio, KNNV Leiden e.o. en Naturalis.

Waarnemen en vastleggen wat je aan planten en dieren op je volkstuin tegen komt!
Tuinders en natuur, vaak wil je weten welke plant of welk dier je tegen komt op de tuin of het complex tijdens het tuinieren. Daarvoor kun je de app ObsIdentify gebruiken. Het gebruik van deze app kan informatief voor jezelf zijn én zinvol voor het behoud van de natuur. Vanuit tuinvereniging Het Zonneveld is het idee ontstaan om meer gestructureerd met deze app aan de slag te gaan om zodoende de waarnemingen op het complex vast te leggen. Als we dat met meer mensen doen, wellicht ook op andere tuincomplexen, krijgen we over een langere periode overzicht over de ontwikkelingen van de natuur op de volkstuinen in Leiden . Dat is niet alleen belangrijk voor onszelf, dit kan mogelijk ook van belang zijn wanneer er weer eens discussie komt over de waarde van volkstuinen.Meer informatie over de ObsIdentify app is te vinden op de website Waarneming.nl

Ondergronds Gezwam

Zaterdag 1 juni 2024, 14:00 – 16:30 uur; Tuinvereniging Ons Buiten

door Marc Siepman

Siepman neem ons mee de bodem in en vertelt over de ongelofelijke diversiteit aan organismen en de complexe relaties tussen al die organismen. Bijzondere aandacht is er daarbij voor schimmels. We leren meer over het belang van al het leven in de grond van onze tuinen en hoe we dit leven kunnen beschermen en de biodiversiteit vergroten. Marc Siepman is een begenadigd spreker op het gebied van bodem, biodiversiteit, economie en systeemdenken. Hij zet zich op allerlei fronten in voor een leefbare en gezondere planeet. Hij schrijft artikelen, blogs en columns, vertaalt boeken (waaronder het bodemvoedselweb) en geeft cursussen, workshops en lezingen. Voor meer informatie over zijn kennis en manier van werken zie: Marc Siepman – Cursussen, lezingen, artikelen en vertalingen.